سخنان حضرت علي(ع) درباره اخرالزمان

سخنان حضرت علي(ع) درباره اخرالزمان

توضیحات مدیر

آرشیو ماهانه سایت

مدیر سایت حجّت نامه

پيوندها

شبکه هاي اجتماعي

پخش آنلاین اماکن مذهبی

پخش زنده حرم

سخنان حضرت علي(ع) درباره اخرالزمان

ظـهور ولی الـعصر(عج) احــــادیــث

بن ابى الحديد پيرامون اين سخن مى گويد: جمله «و دُنُوٍّ مِن طَلعةِ مَا لاَ تَعرفُون» کنايه از پيش آمدهاى مهم و رويدادهاى بى سابقه از قبيل دابة الارض، دجال، فتنه ها و کارهاى خارق العاده و وهم انگيز او، ظهور سفيانى و کشتار بيش از حد مردم است.
آنگاه مى نويسد: امام با ايراد جمله «أَلا و إِنَّ مَن أَدرکَها» به ذکر مهدى آل محمد(ص) پرداخته که از کتاب و سنّت پيروى مى کند. جمله «فِى سِترة عَنِ النَّاس» بيانگر موضوع پنهانى و غيبت اين شخصيت والا مقام مورد اشاره است.
سپس مى گويد: اين موضوع اماميه را در عقيده مذهبى (ولادت حضرت مهدى) سودى نبخشد. هرچند پنداشته اند سخن امام تصريح به گفته آنها درباره غيبت مهدى است، زيرا جايز است که خداوند اين چنين امامى را در آخر الزمان بيافريند و مدتى در پنهانى بسر برد ، و داراى مبلغين و نمايندگانى باشد که دستورات او را به اجرا در آورند ، و از آن پس ظهور نمايد و زمام کشورها را بدست گيرد و حکومتها را زير سلطه خود درآورد و جهان را مسخر فرمايد.

نشانه های ظهور از سخنان حضرت علی(ع)

اکنون توجه خوانندگان رابدين نکته جلب مى نمايد که ابن ابى الحديد از يکسو انطباق کلام اميرالمؤمنين(ع) را بر عقيده شيعه درباره حضرت مهدى ولادت و زنده بودن آن بزرگوار باور نکرده و رد مى کند و از سوى ديگر جايز و ممکن مى داند که حضرت مهدى(ع) پس از به دنيا آمدن، مدتى را در حال غيبت و پنهانى به سر برد و نمايندگان و مبلغين از طرف حضرتش به وظايف محوله دينى پردازند. آن گاه ظهور کند و رسماً مشغول به کار گردد.
بدون شکّ اين نظريه جز تعصّب ولقمه دور سر گردانيدن، توجيه ديگرى نمى تواند داشته باشد.
اگر ممکن باشد که آن حضرت بعد از به دنيا آمدن غايب گردد، پس همان نظريه اى را ارائه داده است که شيعه مى گويد. منتها با يک اختلاف غير اساسى و آن اينکه شيعه معتقد به ولادت امام زمان در سال 256 هجرى است و اين اعتقاد مبتنى بر ده ها حديث از ناحيه امامان معصوم (ع) و اعترافات بيش از يکصد نفر از مورخان و دانشمندان اهل تسنن است که در مقدمه بدان ها اشاره شد.
نيز علامه قندوزى در باب 74 «ينابيع المودّة» اين فراز از کلام امام را بعنوان مهدى موعود اسلام و مورد نظر شيعه ايراد نموده است.

منبع: مرکز نشر اعتقادات


نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت11:22---28 فروردين 1397
خدایا مردم از هجران مهدی / ندیدم چهره تابان مهدی
چنانم کن که بنمایی حسابم / مرا در زمره یاران مهدی

جز او به هیچ واقعه ای دل نبسته ایم
موعود جمعه، جمعه موعود می رسد . . .
پاسخ: ممنون از توجهتان بسیار شعر زیبایی بود با سپاس.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: